fbpx

Opsøg forskellighed

Husk at opsøge forskellighed. På min RIM workshop sidste uge havde jeg deltagere fra tre forskellige lande, og forskelligheden var inspirerende. Mennesker med forskellig baggrund har forskellige ting at bidrage med. Jo mere diversitet der er på mine hold, jo mere spændende bliver vores diskussioner, og jo mere lærer jeg selv.

Det er derfor veldrevne organisationer aktivt søger diversitet: Det gør dem i stand til at tage bedre beslutninger. Hvis du sidder i en ledelsesrolle og følger mig ved du det selvfølgelig allerede. Men selv om du ikke har personaleansvar kan du stadig gøre en aktiv indsats for at opsøge mennesker der ikke ligner dig selv, både på arbejde og privat. Det vil inspirere og opløfte dig.

Hvordan man lærer RIM-metoden

Jeg har lige afsluttet årets sidste RIM Essentials kursus. Min internationale gruppe var fantastisk, klar til at dykke dybt ned i både indlæringen og det personlige udviklingsarbejde.

De forlod kurset efter fem dages intensiv træning med ny indsigt og nye færdigheder som vi videreudvikler i de næste tre måneder. Et RIM-kursus er ikke bare fem dage – man kan ikke lære at ændre sine klienters liv på så kort tid. Derfor skal eleverne også lave øvelsessessions, have feedback og deltage i gruppecoaching i de næste måneder. Denne indlæringsform sikrer at alle elever virkelig kan få metoden ind under huden og bruge den med deres klienter.

RIM (Regenerating Images in Memory) er en metode der arbejder med klientens følelsesmæssige styresystem. Ved at tilgå kroppens minder og omgå den tænkende hjernes logik kan vi komme direkte til roden af langvarige problemer. Det lader os give slip på gamle følelser og traumatiske minder helt ned på celleniveau. Jeg bliver stadig imponeret af hvor langt mine klienter kan komme med blot en enkelt RIM-session eller to.

Hvis du er interesseret i at lære denne stærke metode og være med på det næste kursus, så hører jeg meget gerne fra dig.

Mobning har lige kostet en amerikansk skole en million dollars. Det var hvad de blev dømt til at betale til et mobbe-offer fordi de ikke havde taget meldingerne om mobning alvorligt. Det kan få den ene skole, og måske de omliggende, til at tage mobning alvorligt. Men vi kan ikke for alvor bekæmpe mobing med bøder og politikker.

Det er meget svært at få en mobber til at lade være med at mobbe. Det er lettere at skabe mobbe-resistens in børn – og voksne. Det gør man ved at hjælpe dem opbygge deres selvværd. Hvis du kender nogen der bliver mobbet – eller er i farezonen for at blive det – så kontakt mig og hør hvordan jeg kan hjælpe.

Tænk flere positive tanker

I dag er det meningen at man kun skal tænke positive tanker. Det er nemlig Positive Thinking Day – selvfølgelig en amerikansk idé. Det lyder fjollet, men der er faktisk en mening med galskaben.

Vi bliver nemlig bombarderet med grunde til at være negative. Reklamerne illustrerer hvordan man er ulykkelig lige indtil man køber netop det produkt reklamen viser. Nyhedsmedier fokuser på dårlige nyheder fordi de giver flest klik.

For at bevare vores gode humør bliver vi nødt til at kæmpe imod. Jeg var lige ude at dele “Verdens Bedste Nyheder” ud forleden. Det er en lille avis med gode og positive historier. Man bliver nødt til selv at opsøge det positive. Brug et par minutter hver dag før du lægger dig til at sove, og find noget positivt der skete den dag. Det forbedrer dit humør – og din søvn.

Gode ledere forhindrer mobning

Mobning på arbejdspladsen sker meget hyppigere i organisationer med dårlig ledelse. En artikel i Journal of Occupational Health Psychology har undersøgt hundredevis af klager over mobning, og fandt at dårlig ledelse forøgede riskoen for mobning markant. Det kan være en årsag til at anti-mobbe politikker der fokuserer på den enkelte har haft så ringe virkning. Det forklarer også hvorfor mobning er meget mere udbredt i organisationer hvor teamlederen simpelthen er den person som har været der længst.

Et positivt aspect ved dette resultat er at gode ledere kan forhindre mobning. Hvis du bliver udsat for mobning på dit arbejde, behøver du måske ikke sige op. Det kan være at du i stedet kan finde et andet team med en bedre leder.

Gør verden til et bedre sted

I slutningen af næste uge er verden blevet til et bedre sted. Det er fordi endnu fire dygtige coaches or terapeuter vil have lært den højeffektive RIM-metode jeg selv bruger og underviser i. Med dette værktøj kan de hjælpe deres klienter endnu bedre. Livskvalitet spreder sig som ringe i vandet – når mine kursister hjælper deres klienter med at komme videre med deres liv, bliver andre omkring klienterne også gladere. De påvirker igen andre positivt.

Jeg vil opfordre dig at gøre en forskel for så mange mennesker som muligt. Alle kan hjælpe nogen hver dag. RIM coaches har særlig træning og kan hjælpe mennesker med alvorlige traumer, og hvis du vil gøre mest muligt for andre vil det være en fantastisk idé at lære RIM. Næste uge er det sidste kursus i år, men jeg holder flere i 2023. Hvis du er nysgerrig efter at vide hvordan RIM virker, og hvordan du kan bruge metoden til at hjælpe andre, så er du meget velkommen til at kontakte mig.

Find en anden stamme

Der er to slags mobning, og man bekæmper dem forskelligt. Aktiv mobning er når nogen gør noget, som at råbe ad dig eller gemme dit værktøj. Denne slags mobning kan alle se, og man kan melde den til sin chef eller til HR. Passiv mobning er når nogen ikke gør noget, for eksempel når alle andre end dig bliver inviteret til en event. Det er svært at rapportere denne type mobning, men du kan stadig bekæmpe virkningen.

Det vigtige er at have stærke relationer udenfor arbejde. Mange mennesker investerer det mest af deres tid og energi i deres job, og kollegerne bliver deres stamme. Vi har en dyb og ældgammel angst for at blive ekskluderet fra vores stamme. I et jæger-samler samfund kunne det bogstavelig talt være livstruende at blive udelukket.

Hvis du bliver udsat for passiv mobning på arbejdet, så find en anden stamme. Det kan være i en natur- eller miljøorganisation, i en sports- eller fritidsklub eller en anden forening. Du behøver ikke føle dig afhængig af at være en del af stammen på arbejde.

Virker din terapi?

Nogen mennesker fravælger behandling hos psykolog eller terapeut for at spare penge. Hvis du har ubehandlede traumatiske oplevelser er det et af de værste steder at spare.

Dit fysiske og mentale helbred er fundamentet under dit liv. Hvis du regelmæssigt går til psykolog eller terapeut, så tænk over de resultater du oplever efter hver session. Føler du dig lettet? Har du mere kontrol over dit liv? Så bør du absolut prioritere at fortsætte.

Et instruktionskursus til livet?

Nu findes der automater, hvor man kan låne en kajak. Hvem som helt kan booke en kajak online, tage ned til stranden, hente den og stikke til havs.

Dem der bare gør det, er dem der kommer i problemer. Dem der tager et kursus først har en meget mindre risiko for at skulle hentes af redningshelikopteren.

Der findes desværre ikke et simpelt instruktionskursus til livet. Men der er nyttige værktøjer man kan lære. Jeg underviser i nogen af dem på mine kurser, og mange af dem er også beskrevet i min bog “Dit Liv efter Mobning“. Livet er nogen gange lettere når man ved hvordan kroppen og sindet fungerer.

Man bekæmper klima-angst ved at gøre noget

Du kan gøre noget for at gøre verden til et bedre sted. Det er vigtigt for dit fysiske og mentale helbred at du føler du gør en forskel.

Med hedebølger og udtørrede floder rundt om i Europa er vi alle sammen ekstra bekymrede for klimaet lige nu. En stor undersøgelse viste at 45% af unge mennesker siger at deres følelser omkring klimaforandringer påvirker deres daglige liv negativt. Voksne som har været udsat for traumatiske oplevelser som mobning, overfald og lignende har ofte lignende følelser.

Du kan bryde ud af denne følelse og få dit liv tilbage ved at gøre noget for at modarbejde det du bekymrer dig for. Du behøver ikke redde verden helt alene, men du bliver nødt til at gøre noget. Du kan spare energi ved at cykle i stedet for at køre bil, købe dit tøj i en genbrugsbutik i stedet for at købe nyt, eller bidrage til en miljøorganisation. Når du tænker over din dag før du lægger dig til at sove, så mind dig selv om et sted hvor du gjorde din egen indsats mod klimaforandringer.

Der er en meget stor forskel mellem at gøre noget og at gøre ingenting.